Японська поетика : хрестоматія / упорядкув., передм., комент. І.П. Бондаренко, Ю.В. Осадча – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2013. – 260 с.
ISBN 978-966-489-168-1
Хрестоматія містить переклади поетологічних праць відомих японських літературознавців, письменників та поетів IX-XX ст., які суттєво вплинули на процес становлення японської поетики, значною мірою зумовили особливості процесу формування та шляхи подальшого розвитку японської національної літератури в цілому і поезії зокрема. До складу хрестоматії увійшли переклади найвідоміших праць таких видатних представників японської художньої літератури та літературознавства, як Кі-но Цураюкі (866/?/-945), Кі-но Йошімочі (/?/-919), Мібу-но Тадаміне (др. пол. ІХ – поч. Х ст.), Фуджівара-но Кінто (966-1041), Фуджівара-но Йошіцуне (1168-1206), Ґотоба-ін (Дайджьо-тенно, 1180-1239), Мотоорі Норінаґа (1730-1801), Цубоучі Шьойо (1859-1935), Аріґа Наґао (1860-1921), Фтабатей Шімей (1864-1909), Масаока Шікі (1867-1902), Судзукі Дайсецу Тейтаро (1870-1966), Танеда Сантока (1882-1940), Шіґа Наоя (1883-1971), Акутаґава Рюноске (1892-1927), Іто Сей (1905-1969) та ін. Хрестоматія призначена для студентів-філологів вищих навчальних закладів України, які навчаються за фахом «японська мова та література».
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА 6
Кі-но Цураюкі (866/?/-945) Кокін-вака-шю. Канаджьо Передмова до поетичної антології «Кокін-вака-шю» («Збірка старих і нових японських пісень», 905-913 рр.) 21
Кі-но Йошімочі (/?/-919) Кокін-вака-шю. Манаджьо Передмова (Післямова) до поетичної антології «Кокін-вака-шю» («Збірка старих і нових японських пісень», 905-913 рр.) 38
Мібу-но Тадаміне (друга пол. ІХ – поч. Х ст.) Вакатей джішшю («Десять стилів японської пісні», 945 р.) 45
Фуджівара-но Кінто (966-1041) Шінсен дзуйно («Оновлена сутність /поезії/») 63 Вака кухон («Дев’ять ступенів /майстерності/ японської пісні») 76
Фуджівара-но Тейка (1162-1241) Кіндай шюка (Трактат-антологія) («Прекрасні пісні нової доби» /уривки/) 84 Фуджівара-но Йошіцуне (1168-1206) Шінкокін-вака-шю. Канаджьо Передмова до антології «Шінкокін-вака-шю» («Нова збірка старих і нових японських пісень», 1205 р.) 112 Ґотоба-но ін (1180-1239) Шінкокін-вака-шю. Манаджьо Передмова (післямова) до антології «Шінкокін-вака-шю» («Нова збірка старих і нових японських пісень», 1205 р.) 121
Мотоорі Норінаґа (1730-1691) 128 Перлина «Ґенджі-моноґатарі» /уривки/ 131
Аріґа Наґао (1860-1921) 137 «Про письменство» /уривки/ 139
Цубоучі Шьойо (1859-1935) 147 «Сутність прози» 150
Фтабатей Шімей (1864-1909) «Загальні міркування про сюжетну прозу» 164 «Мої принципи художнього перекладу» 169
Масаока Сікі (1867-1902) Хайджін Бусон («Поет хайку Бусон») /уривки/ 176 Башьо дзацудан («Розмови про Башьо») /уривки/ 178
Танеда Сантока (1882-1940) Іссоан-ніккі («Щоденник із хижки самотньої стеблинки» /уривок/) 181
Судзукі Дайсецу Тейтаро (1870-1966) «Дзен і японська культура» 184 «Дзен-буддизм» 187
Шіґа Наоя (1883–1971) 189 «Ритм» 192
Накамура Мурао (1886–1949) Літературно-критичний дискурс і розвиток жанру ватакуші-шьосецу» 196 «Істинна проза і проза про внутрішній світ» 199
Акутаґава Рюноске (1892-1927) «Мій погляд на теорію «ватакуші»-шьосецу» 208
Іто Сей (1905-1969) «Форми модерної японської художньої думки» /уривки/ 215
Каваморі Хіроші (нар. 1957 р.) 221 «Від структурного аналізу казок до вивчення культури туризму» 224
Морохоші Кадзуо (нар. 1951 р.) «Чому я почав писати вірші?» 240
Геніс О.О. (нар. 1953 р.) «Фотографія душі: східні стратегії в сучасній словесності» /уривки/ 248 «Довлатов і околиці» /уривки/ 252
ЛІТЕРАТУРА 253
Криворучко С.К. Літературна творчість Сімони де Бовуар: еволюція художніх образів : монографія / Криворучко С.К. – Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2012. – 428 с. ISBN 978-966-489-171-1
Монографія пропонує прочитання літературних творів французької письменниці Сімони де Бовуар (1908–1986) «Мандарини» (1954), «Сила обставин» (1960), «Дуже солодка смерть» (1964), «Чарівні картинки» (1966), «Зламана жінка» (1968), «Трансатлантичне кохання» (1997), переглядає її репутацію (виводить із тіні Ж.-П. Сартра) та перекодовує роль і місце в історії літератури ХХ ст. У художній формі С. де Бовуар поєднала притчевий і публіцистичний пласти. Притчевий пласт виникає із «міфу» про Адама і Єву, публіцистичний – із осмислення історичних, політичних і культурних подій. Єва увібрала архетипи давньогрецьких богинь. Архетипи богинь проявляються у художніх образах відповідно «фемінному» – алхімічна богиня (Афродіта із архетипу Великої Богині), «феміністському» – незаймані богині (Артеміда, Афіна, Гестія), та «жіночому» – уразливі богині (Гера, Деметра, Персефона) концептам. Вагомий мистецько-естетичний внесок письменниці вбачаємо у створенні «фемінних» художніх образів (де виявляється архетип Афродіти), які через проблему вибору впроваджують ідею важливості «кохання», позбавляються відчуттів і статусу «Іншої» як комплексу неповноцінності, виходять на рівень творчої самореалізації екзистанта. Феномен літературного екзистенціалізму С. де Бовуар реалізує як проблему вибору, яка ставиться письменницею перед героєм та сприяє його еволюції. Створення С. де Бовуар впливових героїнь, відповідно «фемінному» концепту, досягає найвищого резонансу в середині ХХ ст. та поширюється на межі ХХ–ХХІ ст.
ЗМІСТ
Передмова 6
Розділ 1. Літературний екзистенціалізм як специфічний мистецький феномен 17
1.1. Кореляція синтагми в аспекті семантичного наповнення терміну 18 1.2. Функціонування художнього образу як проблема сучасного літературознавства 21 1.3. До проблеми літературного екзистенціалізму 32 1.4. Концепт літературного екзистенціалізму в аспекті діахронії та синхронії 52 1.5. Парадигма літературного екзистенціалізму 65 Висновки до 1 розділу 68
Розділ 2. Сімона де Бовуар як знакова постать літературного екзистенціалізму 71
2.1. Сімона де Бовуар – реальна учасниця подій 74 2.2. Специфіка втілення культурних тенденцій у мемуарах «Сила обставин» 106 2.3. Фемінна ідея як версія екзистенційного концепту в книзі Сімони де Бовуар «Друга стать» 116 2.4. Еволюція художніх образів у романі «Мандарини» 129 2.4.1. «Фемінність» образу Анни 139 2.4.2. Екзистенція митця в образі Анрі 169 2.4.3. Феномен «Іншої» в образі Поль 181 2.4.4. Шлях до «фемінності» в образі Надін 191 2.5. Творча репрезентація Сімони де Бовуар у мемуарах «Сила обставин» 204 2.5.1. Своєрідність жанру 204 2.5.2. «Міф» Сімони де Бовуар 212 2.5.3. Художній образ героїні – Сімони 217 2.5.4. Функції пейзажу 224 2.5.5. Езистенціалістські аспекти 227 2.6. Переосмислення моральних норм у творі «Дуже солодка смерть» 233 2.6.1. Поетикальна своєрідність твору 233 2.6.2. Художній образ матері 235 2.6.3. Художній образ дочки: конфлікт мати – дочка 243 2.6.4. Художній образ екзистенційного настрою 246 2.7. Емоційна суб’єктивність у романі «Чарівні картинки» 249 2.7.1. Художній образ Лоранс 251 2.7.2. Відчуття власної унікальності як спрямованість образу Лоранс 256 2.7.3. Феномен літературного екзистенціалізму в системі художніх принципів 260 2.7.4. Конфлікт мати – дочка 270 2.7.5. Культурні тенденції доби як емоційне світовідчуття 277 2.8. Екзистенційна фемінність у творі «Зламана жінка» 280 2.8.1. Літературний екзистенціалізм у жанровому концепті твору 281 2.8.2. Система художніх образів 288 2.8.3. Екзистенційне світовідчуття героїні 296 2.8.4. Художній образ Моріса 301 2.9. Образ автора як форма буття в епістолярії Сімони де Бовуар «Листи до Нельсона Олґрена. Трансатлантичне кохання» 304 2.9.1. Жанр як смислоутворюючий та формоутворюючий складник художнього образу 305 2.9.2. Образ ліричної героїні 310 2.9.3. Постаті сучасників як контекст доби 316 Висновки до 2 розділу 324
РОЗДІЛ 3. Творчість Сімони де Бовуар у контексті екзистенціалістських тенденцій доби 331
3.1. Історичні події у художніх творах 334 3.2. Притчевий пласт 363 3.3. Екзистенційна чуттєвість у творах Наталі Саррот і Франсуази Саґан 379 3.4. Мистецький пошук Марґерит Дюрас 384 3.5. Екзистенційні тенденції у творчості Мілана Кундери 386 3.6. Художні образи у творчості Яна Муакса 399 3.7. Подолання екзистенційного страху смерті у творчості Дідьє ван Ковелера і Фредеріка Беґбеде 404 3.8. Художній образ настрою у творчості Амелі Нотомб 410 3.9. Відчуття самотності у творчості Лоліти Пій і Анни Ґавальда 416 Висновки до 3 розділу 419
ПІСЛЯМОВА 423 |